Appen som holder styr på hjemmehjelpen

Appen som holder styr på hjemmehjelpen

Tietos nye mobilapper skal gi bedre informasjon til pårørende innenfor eldreomsorgen og brukere hos NAV.

Salgssjef Snorre Johansen i Tieto Norway. (Foto: Kurt Lekanger)
Salgssjef Snorre Johansen i Tieto Norway. (Foto: Kurt Lekanger)
Socio Mobilinfo viser oversikt over utbetalinger fra NAV, saker som er under behandling, påminnelser og annen relevant informasjon.
Socio Mobilinfo viser oversikt over utbetalinger fra NAV, saker som er under behandling, påminnelser og annen relevant informasjon.

– Det er et skrikende behov for informasjon innenfor pleie og omsorg. Når får mor besøk av hjemmehjelpen neste gang, har hun fått medisinen sin, og har det vært noen der og vasket? sier Snorre Johansen.

Johansen er salgssjef hos Tietos avdeling i Spydeberg, hvor det utvikles programvareløsninger som benyttes av mer enn 250 kommuner i Norge, primært innenfor helse og velferd.

I disse dager lanserer Tieto en mobilapp for pårørende innenfor pleie og omsorgssektoren, i tillegg til en app som skal hjelpe brukere av NAVs tjenester med å skaffe nødvendig informasjon på en så enkel og smidig måte som mulig.

Målet er at appene både skal redusere belastningen på de som jobber innenfor disse sektorene, samtidig som brukere og pårørende skal få bedre informasjon og oppleve servicen som bedre.

Enklere å komme i kontakt med NAV

Mange brukere av Navs tjenester sliter med å få tak i folk for å få nødvendig informasjon om for eksempel utbetalinger eller status for søknader om penger. Det er her mobilappen Socio Mobilinfo kommer inn i bildet.

Ved å registrere seg med mobilnummer, kan brukerne få full oversikt over alle utbetalingene sine og når utbetalingene er gjort. Det er også mulig å se om det er noe som mangler, for eksempel en kvittering som må leveres før utbetalingen kan skje. De som er på såkalt "arbeidstrening" kan også via appen se hvor mye fravær man har.

Til sist er det også en funksjon for å gi tilbakemeldinger, for eksempel hvis noen har behov for å komme i kontakt med en saksbehandler.

Bedre informasjon til pårørende

Den andre appen, Gerica Mobilinfo, ligner på NAV-appen, men henter ut informasjon fra Gerica-programvareløsningen som brukes innenfor helse- og omsorgssektoren.

Formålet med appen er at pårørende som for eksempel har et familiemedlem som trenger hjemmesykepleie eller hjemmehjelp skal kunne få informasjon om hvordan det står til med familiemedlemmet. Via appen kan man få informasjon om blant annet tidligere og kommende besøk av hjemmehjelpen, hvilke medisiner som er gitt, samt at pårørende kan gi beskjeder til hjemmehjelpstjenesten.

Sikkerhetsutfordringer

Det er naturlig nok mange sikkerhetsutfordringer når denne typen løsninger skal lages. Både Datatilsynet og kommunene har stilt strenge krav til løsningen, og man har til slutt endt opp med en løsning hvor ingen sensitiv informasjon overføres til mobiltelefonen.

I stedet gjøres det et oppslag i kommunenes systemer, og så overføres kun den nødvendige informasjonen til en web-app på brukerens mobil – uten navn og annen informasjon som kan brukes til å identifisere en person. I Socio Mobilinfo må pasienten selv gi samtykke til at pårørende skal kunne få informasjon, og hvilket telefonnummer informasjonen skal gis til.

– Vi har nå funnet en løsning som kommunene er komfortable med, og som ivaretar sikkerhetskravene til Datatilsynet, sier Johansen.

Tror markedet er stort

Johansen tror markedet for denne typen apper er større enn mange tenker over, ettersom alle på ett eller annet tidspunkt blir pårørende – og mange har behov for å motta tjenester via NAV.

NAV-appen vil bli markedsført via NAV-kontorene, som jevnlig snakker med brukerne. Markedsføringen av pårørende-appen kan komme til å bli en større utfordring, siden pårørende kan bo i en helt annen kommune enn der pasienten holder til. Johansen er likevel optimist.

- Alle blir jo pårørende på ett eller annet tidspunkt. Det er der vi antar at brukervolumet kommer, sier Johansen.

Løsningene testes i disse dager ut av Fredrikstad Kommune, og andre kommuner vil ifølge Johansen komme etter like over sommeren.

Les også omtale av smarttelefonen for eldre: En smarttelefon alle kan bruke

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Til toppen